|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
Kalmar V85 Söndag 28/6 Spelstopp 16.10
Efter att ha avnjutit VM-premiären i fotboll för Sverige, klickade jag mig till söndagens startlistor till Kalmars V85:a.
En av flera favoritomgångar under kalenderåret, lite av upptakten till trippeltravet på Axevalla i juli, som jag ser som en spelmässig höjdpunkt på sommaren. Tråkigt att Kalmar inte lyckats få fulla lopp till sin stora dag, dock två voltstartslopp och två snabblopp som kan få utdelningen att ta höjd. En sak jag hoppas på är att den nya ledningen på ATG förstår, tillskillnad från den förra och det är hur lätt det är att tappa kunder i motsats till hur otroligt svårt det är att vinna dem tillbaka. Jag tvivlar på att man kan skruva klockan bakåt och genom att återinföra V75 så kommer alla förlorade själar som spelat trav veckovis i decennier hitta tillbaka till spelet. Bara i min bekantskapskrets har ingen som valde att lägga ner liren på trav i Sverige, efter Skarplöths återkommande missgrepp, trots att denna travets dödgrävare äntligen är borta för alltid. Trots att jag lockar med ”free drinks” och käk på kongressen eller annan lokal om vi slöjdar ihop ett gemensamt lir som förr i tiden. Ett försök att skaka liv i alla decennier av kul travspel på lördagar. Det rika utbytet av spelidéer som växlades och ökade i frekvens ju närmare lördagen vi kom, kan nu jämföras med döda havet. Jäkligt trist, men de facto så. Gubbarna hos ombudet som spelat trav i hela deras liv, la ner helt när ATGs kundtjänst kräver att de skall ha en nyare Smartphone med BankID för att få lite större vinster direktöverförda från deras ATG-konton till deras privata konton (vilket förr funkade med ett samtal till kundtjänst). Gubbarna hade ett liv med travspel bakom sig, missade aldrig en lördag. De försvann som en direkt följd av ett av Skarplöths infall. Där fanns ett travkunnande av bibliska mått, gubbar som älskade att snacka trav och en guldgruva för varje travnovis, som kom in till ombudet. Undrar hur många som blev travfrälsta av detta sväng-gäng av travtokar? Borta pga idioti från ATG över en natt. Tänker osökt på titeln till en bok jag kom att älska ”Dumskallarnas sammansvärjning” av John Kennedy Toole Senast redigerad av Jajjan den 2026-06-15 klockan 08:40. |
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 4776Stats: - - ROI: % Vinstprocent: % |
Kalmar - Första Flukten:
Avd 1 5 Ivan Mauger är snabb ut. Får Rosleff ledningen körs nog familjehästen där. 7 River Tooma verkar vara i toppslag. Vinner t o m med Florhed! Ohlsson upp nu. Avd 2 Försöket till Diamantstoet lockade bara 7 deltagare trots förstapriset på 150 000 kr. Nu är visserligen 5 Clarissa med. Normalt sett europas bästa sto, men loppet dan innan Elitloppet på V85 var tufft. Kolla det loppet i lopparkivet! Risken är att det blir lika tufft denna gång med Jepson, Kolgjini, Bergh och Djuse bakom bilen. Clarissa är en spikidé men även 1 Urbina Southwind är en alternativ spik. Verkar trivas med skor och medeldistans! Kanske ett tvåhästarslås? Avd 3 Ööhh...vadå? Har knappt hört talas om en enda häst i detta lopp. Kräver lite efterforskning alternativt helgadd. Avd 4 Ettan i volt, 1 Cantal känns given. Trea eller tvåa i årets starter. Dags för vinst? Men många fler får det nog bli i detta voltstartade stolopp. Avd 5 2 Mackenzie Bro och 4 Wannabe Zaz är de enda som spontant klingar bekant. Det känns som ett sånt där lopp där ingen kan vinna. Avd 6 Äntligen en spik, på 1 A Fair Day. Kungen av Kalmar ska väl vinna det här. Det är ju inte Elitloppet precis! Avd 7 Lite sugen på att banka in 7 Assar Rapid som spik. Toppform, livets första barfota och MAD i sulkyn. Luktar väl spik, eller? Avd 8 Var har vi 8 Maroon Day? Har inte varit sig lik det sista. Men prisvärd till under 20%. 6 Alvena Roy är det uppåt på. Måste få plats med Professorns häst! Jag släpper inte heller 4 Indy Boy även om Örjan känns lite trött just nu. Han kanske har sin bästa tid bakom sig (men vem f-n har inte det?). Har dock förstaplatsen på kuskligan i V85, det kan man inte ta ifrån honom. Jag tar med mig detta till Kattegatts Pärla (Læsø) där jag klurar vidare under veckan till vågornas kluckande mot stranden 150 m bort. Hoppas på en god uppkoppling. Ha en god midsommar alla Sharps-innevånare!!! Senast redigerad av bosseguldheden den 2026-06-15 klockan 11:06. |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Citat:
Om dom nu vill behålla V85 så menade han att man byter insats med V86. D.v.s. han menade att V86 har lite skiftade lopp och där kunde det få kosta 50 öre i radpris. Sedan kunde V85 få överta radpriset 25 öre. Då skulle V85 bli lite mera greppbart. Låter inte som någon dum idé, var min spontana tanke. |
||
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Citat:
Tanken att jag faktiskt fortfarande deltar i travspelet, trots 13 år med Skarplöth vid rodret, kan väl mest liknas vid toxicitet i en relation, där man har rationaliserat vansinnet så till den milda grad att man på något outgrundligt sätt blivit kvar, fast varje frisk hjärna har lagt ner för länge sedan. Kanske, kan man dra någon parallell till psykologiska termen ”battered women syndrome”? Ja, jag erkänner att jag måste ha fel i huvudet. Senast redigerad av Jajjan den 2026-06-15 klockan 16:37. |
||
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Citat:
V85 har fördärvat mycket lördagsglädje för många människor. Sen kan man ju bara skita i hästspelet och hitta andra intressen i livet. Men det är synd på så rara ärtor att några få stollar har kunnat sabba denna folkrörelse. |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Citat:
4/6 vunna sedan 2025 och då var förlusterna mot fransesco zet mm. Clarissa är omgångens bank. Spår 5. Endast 8 hästar. Perfekta distansen. Det är väl bara formen emot. 3 veckors vila borde vara okej(?) |
||
|
|
|
|
|
#7 |
|
Avd 1:
Här känns 3, Ace wibb och 4, Gaudi laksme som ett lås. Ace wibb tar troligtvis ledning. Gaudi utvändigt sedan är loppet låst. Skulle det bli tempo öppnar det för övriga hästar. 5 Ivan vek ner sig i ledning förra loppet, öppningen blev väl för tuff men borde varit lite bättre för att kunna vinna här. 8, Ingmar banker gjorde visserligen ett bra lopp senast utvändigt. Från spår 8, trög i starten. Kommer bli hängande. Vid gardering 10, Eyeoftiger. Något oklart hur bra hästen är. Såg ut som han nästan hade kunna slå wise guy förra året utan galopp i 3 åringseliten. Nu blir det utvändigt resa mot dessa hästar då ska han vara bra. Men ryggen på ace wibb så kan sitta väldigt bra på de. Kantbollar: Landmark river kan få en fin resa i rygg på ledaren. Var inte som bäst senast men gången innan satt fast och gjorde ett helt okej lopp. Får dock troligtvis svårt att vinna. River toma Mötte enkelt, men 1 varv i tredje spår och enkel vinst senast måste ändå ge lite respekt. Senast redigerad av Nicklas den 2026-06-16 klockan 12:15. |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Var besviken på Clarissa senast, tycker den borde kunnat bättre. Men ska ju närmast vinna detta. Vid gardering vill jag även ha med MT Tomorrows.
Tyvärr ströks mitt tidiga drag Cuarto de B |
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Citat:
men om det handlar om formtapp, så brukar märrar ha en längre startsträcka än hingstar och valacker för att hitta tillbaka till sitt eget högsta jag igen? Gardering given i min bok. Almheden verkar ”bonda” på ett fantastiskt sätt med sina djur i stallet. Skulle man reinkarneras till travhäst, tror jag den största lyckan skulle vara att hamna i hennes omvårdnad, i hennes stall. Men hur är det med stallformen hos Almheden? Maroon Day går inte att känna igen på travovalen och det slog inte gnistor om Affe under Elitloppet. Jag går nog rakt ut på Barack Face, trots storbrasan senast, gå in i arkivet och kolla en gång till när Luddes Ready Cashare knäcker en Jobspost med formen i zenit, efter att ha fått tåga i andra, tredje och fjärdespår i 1640 m och ändå plocka ner fantastiska Jobspost. Då som nu BARFOTA RUNT OM. Resan Barack Face fick var som att stå med 30 m tillägg på Jobspost och ändå vinna med sparat. En helt osannolik prestation. |
||
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
|